Veig un anunci que diu “Tarifas planas reales de Movistar” i pense que es un mal anunci. Em dic: “Si ara diuen que les tarifes planes són reals, això vol dir que les que abans ens venien com a tarifes planes no ho eren en realitat”. O bé això o és que insinuen que les tarifes que la competència diu que són planes no ho són. Al capdavall estan dient-me que el que se m’ha ofert o se m’ofereix com ha tarifes planes no ho eren o no ho són de debò. Em diuen, doncs, que em menteixen o m’han mentit. I si ho fan o ho han fet, si no em deien la veritat quan em deien que em venien una tarifa plana, per què els hauria de creure quan em diuen que la tarifa plana és “real”?
Tanmateix, i com tenim tendència a creure el que ens diuen (com ens costa menys creure que dixar de fer-ho), recapacite i pense que si ara diuen que són reals, serà perquè seran millors que les antigues o que les de la competència; que, siguen o no realment planes, estan més pròximes a ser-ho; que si no fóra així, no gosarien posar l’afegit de “reals”.
Total, que l’anunci no era, tot comptat i debatut, tan dolent. Ara: ens ha dit ben clar que no cal refier-se’n de la publicitat, de cap publicitat que no siga aquesta. Com dirien al meu poble: Mira que té pelendengues això de la publicitat!
Llegint La noia del parc, de Francesc Cabiró
Fa 16 hores
3 comentaris:
Quan jo era xicotet i llegia a l'Evangeli "en veritat, en veritat vos dic..." pensava: "que n'hi ha voltes que Jesús no diu les coses 'en veritat'?"
Una cuestión: ¿por qué exigimos a la publicidad un estatus mayor de veracidad que el que exigimos a otras formas de comunicación? Cuando descubrimos casos de publicidad engañosa tendemos a llevarnos las manos a la cabeza más que cuando vemos engaños por ejemplo en un texto filosófico o histórico o en una película de cine (o mucho más: en una proclama religiosa). Cuando en todos los casos el problema es el mismo: alguien intenta ¿manipularnos? para que actuemos o pensemos de una manera diferente a la manera con que actuaríamos o pensaríamos si no recibiéramos esos impactos. Pero curiosamente en el caso de la publicidad existe un interés que está claro para todos por parte de quien emite el mensaje: un interés económico para que consumamos su producto o servicio. Todos sabemos lo que hay detrás cuando nos enfrentamos con un anuncio; nadie lo esconde. Precisamente por eso no deberíamos exigirle el mismo grado de veracidad que a otras formas de comunicación con un interés no tan explícito. Detrás de este tipo de críticas a la publicidad muchas veces lo que hay es una crítica al sistema de consumo irracional y no autónomo en que vivimos. Pero las causas de este sistema muchas veces aberrante no están en la publicidad, ni siquiera en quien la utiliza para engañar; creo que están más bien en los motivos que hacen posible que haya tantos que puedan dejarse engañar por esa publicidad.
"Más bien en los motivos que hacen posible que haya tantos que puedan dejarse engañar por esa publicidad".
Doncs, possiblement tingues raó, Guillermo. Però això no lleva que l'engany dels publicistes deixe de ser-ho i no siga per això absolutament criticable (almenys tant com qualsevol altre); perquè, damunt, se n'aprofiten del fet que denuncies i, aleshores, juguen amb avantatge.
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